Het is niet altijd wat je verwacht!

Geschatte leestijd: 2 minuten

Rond Moederdag bloeit in onze bossen een eerder onopvallende maar o zo mooie bodembedekker. Je loopt er zo voorbij omdat het plantje laag blijft en de bloemen enigszins weggestoken zitten tussen de bladeren. Nochtans zou de aangename geur de onvermoede wandelaar moeten opvallen. Wie alsnog de moeite doet om het plantje van dichtbij te bekijken, zou kunnen denken met het lelietje-van-dalen te maken te hebben. Dat bloeit ook in deze periode. 

Dalkruid langs het wandelpad

Maar dalkruid heeft hartvormige, grasgroene bladeren terwijl die van het lelietje-van-dalen blauwgroen en langwerpig zijn. Wel zijn de bloemen van beide soorten klein en roomwit en staan ze in trosjes. Het zijn ook allebei bodembedekkers die zich met wortelstokken verspreiden, en ze behoren beide tot de aspergefamilie. Om het nog wat moeilijker te maken kunnen beide soorten ook samen voorkomen in de natuur. Dat laat dan wel toe om ze te vergelijken.

Bodembedekker in het bos

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, komt dalkruid meestal voor op hellende of vlakke bosgronden. In de Kempen vind je ze dan wel weer in valleien en dalen. Ook bij het lelietje-van-dalen klopt de naamgeving niet echt op dat vlak.

Dalkruid bovenaan de helling

Maar in ieder geval vind je dalkruid dus in het bos. In oudere bossen met een goed vochtige bodem. Daar vind je ze in de strooisellaag, tussen de afgevallen bladeren die zo lekker ritselen als je er doorwandelt. Voor Moederdag zou je misschien eerder een lelietje-van-dalen verwachten, maar kijk toch ook maar goed uit naar dalkruid!

Gelukkige Moederdag aan alle moeders!

(beelden uit Berdorf – Luxemburg, mei 2025)

Een cadeau voor Moederdag? Kijk hier voor een kader van een Natuurvertelselfoto.

Als (àls) je dit natuurvertelsel leuk vond, klik je dan op het duimpje hieronder aub ? Of nog beter, schrijf je een reactie hieronder? Bedankt!

7 gedachten over “Het is niet altijd wat je verwacht!”

  1. Bedankt weer voor deze prachtige foto’s Maarten!!!
    Ik kom pas terug van een korte vakantie in de Hoge Venen. Ik heb daar geen internet, whatsapp of wat ook, zalig!
    Maar bij de wandelingen hebben we wel mogen genieten van… dalkruid!
    In de bossen en met heel vochtige grond.
    Wij vroegen ons al af wat dit wondermooie bloempje was. En daar hebben we nu een antwoord op.
    Nog een fijne dag,
    frieda

  2. Dit is een top fotoreeks Maarten . Mooie afwisseling van scherp en artistiek flou en zoals verscheidene vertegenwoordigers van die lelie familie ook nog giftig ( zelfs ons meibloempje nietwaar ). Maar wie denkt er nu aan om daar soep van te koken of ’t zou misschien een gestoorde politieker moeten zijn à la Trump. Gelukkig is die geen culinair hoogtepunt . Mooie zondag nog !
    E.B.

  3. Op vele manieren gelijkend op lelietjes-van-dalen dus, al lijken ze iets meer tenger.
    Ik ben benieuwd deze mooie bloempjes ook eens te ontdekken en hun geuren te vergelijken. Weer mooi in beeld gebracht, Maarten speciaal voor de moeders.
    Dankjewel hiervoor.

    1. Ik hoop voor jou dat je het dalkruid ook eens mag tegenkomen Lydi, en je weet, speciaal in de Kempen vind je ze in dalen en valleien, meer bepaald de oeverwallen van valleibeken. Dankjewel en nog een mooie moederdag!

    2. Dag collega bewonderaarster , je moet niet naar het verre Berdorf om dat prachtplantje te zien bloeien. Enkele km buiten Gent komt het ook vo
      or ! Nieuwsgierig ? Dan is m’n doel bereikt. Prettige moederdag nog !
      E.B.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.