Geschatte leestijd: 2 minuten
Op een mooie avond begin mei liep ik radeloos door het bos. Op warme, vochtige avonden eind april-begin mei is het ideaal om grote loopkevers te vinden. Vele soorten gaan dan actief op zoek naar een partner, waardoor je al wat meer kans hebt om ze te zien. En ik zat hier in een streek die ideaal is om de – volgens mij – allermooiste onzer loopkevers te vinden, de goudglanzende schallebijter. Maar na zeven avonden op rij urenlang rondlopen had ik er nog geen enkele gevonden, en vanavond was de laatste avond…

Goudglanzende schallenbijters leven meestal een verborgen bestaan onder en tussen rottende bladeren en boomstammen in oude, vochtige loofbossen, daar gaan ze zoals alle schallebijters op zoek naar levende en dode slakken, wormen en insecten. Ze zijn voornamelijk ‘s nachts actief, maar ook overdag gaan ze op jacht. Maar je moet sowieso al veel geluk hebben om er een te treffen, want die beesten kennen geen paden en lopen willekeurig het bos door. Je kan alleen de kansen wat verhogen door op de meest geschikte momenten en plaatsen te zoeken.

Maar er zijn geen zekerheden meer. Door de klimaatopwarming is het nog moeilijk te voorspellen wanneer de omstandigheden goed zullen zijn om bepaalde soorten te vinden. Het was de laatste tijd uitzonderlijk droog geweest, en het was ook nog best koud voor mei. Dus tja, die goudglanzende schallebijter mocht ik ook wel op mijn buik schrijven…

En toen stak er zomaar een exemplaar het bospad over, vlak voor mijn voeten. Net op het moment dat ik er aankwam. Wat een geluk dus! Daar had ik echt niet meer op durven hopen. Het leek wel alsof het voorbestemd was!




(beelden van mei 2025, Luxemburg-Echternach)
Als (àls) je dit natuurvertelsel leuk vond, klik je dan op het duimpje hieronder aub ? Of nog beter, schrijf je een reactie hieronder? Bedankt!


wauw, wat een prachtig kleurenpalet! dankjewel Maarten!
van harte,
frieda
Dat is pas een kleurrijk beestje hé Frieda! Dankjewel!
Proficiat met je uitslag ( niet dermatologisch hee ! ). Knalbeelden van die schalebijter, je moet juist maar op het goeie ogenblik, op de goeie plek zijn met je beste foto materiaal ! ’t Is echt niet moeilijker dan dat ! Doe zo voort Maarten en zorg dat je niet te vlug rheuma aanvallen krijgt van op die kille,vochtige bodems te gaan liggen !
Getekend : ‘ n bezorgde apotheker , Eric
Dankjewel hoor Eric! Ik begin het knielen en kruipen inderdaad al wat te voelen, maar zolang het voetballen nog lukt zal dat ook nog wel lukken!
ONgelooflijk mooi, wat een kleurenpracht. Echte kunstwerken zijn dat!
Dankjewel hoor Dominique! En mooi gezegd, insecten zijn net mobiele kunstwerkjes, en deze is dan ook nog eens heel kleurrijk!
Die op je weg tegenkomen is een wow moment kan ik best geloven Maarten!
Dat mag je best zeggen Mia, ik kon mijn ogen niet geloven!
Zeker weten Katinka! Dankjewel!
Prachtig Maarten. Lijkt idd een kunstwerk met al die kleuren maar zoals je denk ik wel weet is alles voorbestemd he en laat niets aan het toeval over. Hij heeft op het juiste moment gewacht en net als je denkt ik zie ze nooit zie je ze voorbij komen. Dat is de kunst van het leven en niet te evenaren. Doe dat maar eens na of stemt het tot nadenken? Fijne zondag!
Groetjes Ineke
Dankjewel hoor Ineke! Het leek inderdaad te toevallig om niet voorbestemd te zijn. Helaas (of juist gelukkig?) komt het niet allemaal zo mooi uit… Fijne zondag nog!
Wow wat een kleurrijke ontmoeting. Je hebt vast met heel veel plezier daar op de grond gelegen.
Mooie foto’s 😊
Dankjewel hoor Jan!
Zeker weten Katinka! Dankjewel!